طرز تهیه کیک برای 4 نفر

طرز تهیه کیک برای 4 نفر

در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه کیک برای 4 نفر را به شما آموزش دهیم. اعداد و مقادیر تهیه کیک را هم مانند رسپی هر غذا یا خوراکی دیگری می‌شود تغییر داد. اما چرا این طرز تهیه خاص را قرار است به شما آموزش دهیم؟ شاید بپرسید که خب چرا کیک 5 نفره، کیک 7 نفره یا کیک 26 نفره را آموزش نمی‌دهیم؟
باید گفت که در دهه‌های اخیر، اکثر خانواده‌های ایرانی، خانواده‌هایی 2 یا 4 نفره شده‌اند. پس اگر خانواده شما یک خانواده 4 نفره باشد، خیلی منطقی است که دستور تهیه کیک برای 4 نفر را بلد باشید و بپزید. اگر هم خانواده جدیدی دارید که تازه 2 نفر هستید، باز این دستور به کارتان می‌آید. زیرا اکثر دورهمی‌هایتان به دعوت خانواده‌های تازه عروس و دامادی مانند خودتان برمی‌گردد که مجموع مهمانان 4 نفر خواهد شد.
از طرف دیگر، عدد 4 کلا در رسپی‌های غذا نیز عدد معمول و معقولی محسوب می‌شود. زیرا حتی اگر شرایط بالا را نداشته باشید، این مقدار کیک یا غذا می‌تواند برای تعداد افرادی کمی بیشتر یا کمتر، با کمتر و بیشتر کردن سهم نفرات جور دربیاید. و یا اینکه اسراف شدن کیک یا غذا را به کمترین حالت ممکن خودش برساند.
پس اگر دلایل ما برایتان منطقی به نظر می‌رسد، بیایید تا طرز تهیه کیک برای 4 نفر را به طور اصولی به شما آموزش دهیم. ما در این راه تمام نکات ریز و درشت و فوت و فن کیک 4 نفره را مرور خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراهی کنید.

مگر طرز تهیه کیک 4 نفره کاری دارد؟

بیایید تا قبل از وارد شدن به مبحث پخت خود کیک، یک سوءتفاهم احتمالی دیگر را هم برایتان رفع کنیم. مگر رسپی‌های دیگر چه مشکلی دارند که نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد و ما تصمیم گرفته‌ایم طرز تهیه کیک برای 4 نفر را آموزش دهیم؟
اولا باید گفت که متاسفانه بسیاری از رسپی‌های پخت کیک در اینترنت، اعداد و ارقام استانداردی ندارند و خیلی مشخص نیست که نتیجه کار به صورت معقول، برای مصرف چند نفر مناسب خواهد بود؟ پس شما باید کیک را بپزید و یک بار تجربه کنید. آن وقت ممکن است کیک کم بیاید و شرمنده مهمان‌هایتان شوید و یا کیک خیلی زیاد بیاید و خدای ناکرده اسراف شود. پس بهتر است که با ما همراه باشید تا دقیقا کیکی برای 4 نفر بپزید.
و نکته دوم در این است که شاید فکر کنید خب سراغ اعداد رسپی‌های قبلی بروید و مثلا کیکی 8 نفره را با نصف تمام مواد اولیه بپزید تا به کیکی 4 نفره تبدیل شود. باز هم باید بگوییم که این کار درستی نیست. کافی است که یک بار این تجربه را انجام دهید که بفهمید این گونه ضرب و تقسیم کردن، ممکن است برخی اوقات درست دربیاید و برخی اوقات نه. زیرا ترکیب برخی مواد اولیه، در مقادیر کمتر و بیشتر، به صورت تصاعدی تغییر می‌کنند و ثابت ضرب و تقسیم نمی‌شوند!
حالا اگر موافق هستید، بیایید تا مقدار مواد اولیه لازم برای تهیه کیک 4 نفره را با هم مرور کنیم. راستی قبل از آن، یک روش تقلب هم این است که اگر کاپ کیک دوست دارید، به اندازه مشخص 4 نفر می‌توانید کاپ کیک تهیه کنید. ما قبلا آموزش پخت کاپ کیک را در مطلب طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی به شما داده بودیم.

طرز تهیه کیک 4 نفره

روش تهیه کیک برای 4 نفر

کیک 4 نفره‌ای که ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به شما آموزش دهیم، کیک وانیلی است. البته شما می‌توانید با جایگزینی وانیل و طعم دهنده دلخواه، کیک‌های دیگری که بیشتر دوست دارید را هم بپزید. اما از این جهت کیک وانیلی را پیشنهاد می‌کنیم که روتین‌ترین و ساده‌ترین پخت را دارد. همچنین کیک وانیلی خیلی همه‌پسند است و طعمی است که اکثر افراد حتی اگر از آن خوششان نیاید، بدشان نیز نخواهد آمد. البته ما قبلا نیز روش دیگری برای طرز تهیه کیک وانیلی را به شما آموزش داده بودیم.
مواد اولیه لازم برای کیک وانیلی 4 نفره:
آرد سفید شیرینی پزی: 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ جدا شده از هم (سفیده و زرده) متوسط: 2 عدد
شکر سفید: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
شیر لبنی گاو: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
بکینگ پودر: 1.5 قاشق چای خوری
پودر وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
کره (یا روغن مایع): 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی
نمک طعام: 1 پینچ (فاصله بین انگشت سبابه و شست شما!)
این دستور پخت همان‌طور که از اسم مطلب هم پیداست، مناسب مصرف 4 نفر است. البته که ممکن است افرادی پرخورتر 3 نفره و افرادی کم‌خورتر 6 نفره آن را میل کنند. اما از نظر استاندارد (قنادی و کافه) برای 4 نفر سرو خواهد شد. همچنین رسپی فعلی کمتر از یک ساعت و نیم از شما زمان خواهد گرفت. زیرا درحدود نیم ساعت به زمان آماده‌سازی و حدود 45 دقیقه به زمان پخت احتیاج خواهد داشت. بیایید تا مراحل تهیه این کیک را با هم بررسی کنیم.

دستور تهیه کیک برای 4 نفر

اگر به خوبی با دنیای قنادی و شیرینی پزی آشنا باشید، قطعا می‌دانید که کیک وانیلی هم می‌تواند انواعی داشته باشد. کیک وانیلی‌ای که ما قرار است به شما آموزش دهیم، یک نوع کیک اسفنجی است. البته منظور از کیک اسفنجی، پف دار بودن صرف کیک نیست. زیرا همه کیک‌ها (غیر از کیک یخچالی) باید مقداری پف کنند که بافت مناسبی داشته باشند. اما برای اینکه دقیقا با کیک اسفنجی آشنا شوید، می‌توانید مطلب کیک اسفنجی چیست؟ را مطالعه کنید.
یکی از خوبی‌های کیک اسفنجی این است که به راحتی به اشکال مختلفی درمی‌آید و جای خلاقیت را برای شما باز خواهد گذاشت. یعنی اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را به تنهایی و با چای سرو کنید. در این صورت یک عصرانه فوق‌العاده دارید. اگر نه می‌توانید آن را برش زده و خامه‌کشی کنید تا کیک مجلسی داشته باشید و یا حتی از شکلات و گاناش رویش بریزید که آن را به کیک خیس شبیه کنید.

مرحله آماده‌سازی کیک اسفنجی 4 نفره

مرحله اول: مانند اکثر رسپی‌های کیک، چند کار را باید پیشاپیش انجام دهید. اولا همه مواد اولیه را از یخچال یا کابینت بیرون آورده و روی میز کار بچینید تا با محیط (و با همدیگر) همدما شوند. این مساله باعث بهبود بافت نهایی کیک و از بین رفتن طعم‌های بد (مثل بوی زهم تخم مرغ) و تبادل طعم بهتر خواهد شد. 
همچنین فر را هم روشن کنید تا از قبل گرم شود. این مساله بسیار مهمی است و انجام ندادنش، یک دلیل سفت شدن کیک و بافت بد است. پس فر را با دمای 190 درجه سانتی گراد روشن کنید و دربش را ببندید. می‌توانید قالب را هم همینجا آماده کنید. به این نحو که یک قالب، ترجیحا گرد و با قطر 20 سانتی متر برداشته، کف و دیواره‌اش را با روغن چرب کرده و آردپاشی کنید. البته به جای آردپاشی می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید.
مرحله دوم: حالا کره و شیر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. باید حرارت ملایم باشد تا کره ذوب شده و این دو داخل همدیگر مخلوط شوند. البته به هیچ عنوان از حرارت بالا یا زمان بالا استفاده نکنید و اجازه ندهید مخلوط به جوش بیاید. همین که مواد با هم مخلوط شوند کافی خواهد بود. بعد از این کار، کافی است قابلمه را کناری بگذارید تا کمی خنک شود.
مرحله سوم: این یکی از کیک‌هایی است که نیاز به جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ دارد. این جداسازی را می‌توانید با کمک پوسته خود تخم مرغ و یا یک کفگیر سوراخ‌دار انجام دهید. بعد از جدا کردن، سفیده‌ها را داخل یک کاسه گود بریزید. سپس با استفاده از همزن برقی، چند دقیقه سفیده را بزنید تا پف کرده و کاملا فوم دار شود. جایی باید فرآیند را متوقف کنید که حجم سفیده چندبرابر شده باشد. معیار نیز این است که اگر ظرف را برگردانید هم نباید سفیده از داخل آن به بیرون بریزید.
مرحله چهارم: حالا زرده و وانیل را به مخلوط سفیده اضافه کرده و صرفا درحدی که مواد با همدیگر مخلوط شوند هم بزنید. شکر را هم اضافه کنید و این بار کمی تندتر هم بزنید. شکر خاصیت کشدار شدن را به مخلوط اضافه می‌کند و رنگ مخلوط باید نزدیک کِرِم باشد.
مرحله پنجم: آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود ریخته و ابتدا با قاشق مقداری هم بزنید. سپس 2 یا 3 بار این مخلوط را الک کنید. الک کردن نقش مهمی در پف کردن کیک و بافت مناسب دارد. پس به هیچ عنوان از آن چشم‌پوشی نکنید. البته ما قبلا راجع به دلایل خرابی کیک در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان مفصل صحبت کرده بودیم.
مرحله ششم: حالا مخلوط آرد و بکینگ پودر را به صورت آرام آرام و مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. همزن برقی را کنار گذاشته و با یک لیسک و کج گرفتن کاسه، به صورت دَوَرانی هم بزنید. این کار باعث بافتی بی‌نظیر و لطیف خواهد شد. درنهایت، مخلوط شیر و کره را هم اضافه کرده و صرفا درحدی که خمیر کیک لطیف و یکدست شود، هم بزنید. این یک تکنیک جالب است و برعکس اغلب رسپی‌هاست که شیر ابتدا به مایه تَر اضافه می‌شود. بنابراین تجربه‌اش کنید و مطمئن باشید که اشتباه نکرده‌ایم.

طرز تهیه کیک 4 نفره

مرحله پخت کیک اسفنجی 4 نفره

مرحله اول: وقتی که خمیر کیک آماده شد، آن را به آرامی داخل قالبی که از قبل آماده کرده بودیم بریزید. سپس قالب را 2 یا 3 بار به آرامی روی میز کار بکوبید. این کار باعث می‌شود که حفره‌های احتمالی تشکیل شده داخل خمیر از بین بروند و بعد از پخت، کیک زیباتری به خصوص از نظر سطوح کیک داشته باشید.
مرحله دوم: قالب را در طبقه میانی فر قرار دهید و درب فر را ببندید. در 30 الی 40 دقیقه ابتدایی، به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید که بافت کیک و فرآیند پخت خراب خواهند شد. بعد از گذشت این مدت است که می‌توانید درب را باز کنید. سپس تست پختگی را انجام دهید. به این شکل که با خلال دندان یا جسمی تیز، چیزی وارد بافت کیک کنید و دربیاورید. بعد از درآوردن اگر چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک شما کاملا پخته شده است. در غیر این صورت باید 10 دقیقه دیگر به آن زمان بدهید تا کاملا بپزد.
مرحله سوم: بعد از حصول اطمینان از اینکه کیک پخته است، آن را از فر درآورده و به مدت 5 دقیقه استراحت دهید. سپس می‌توانید کیک را از قالب بیرون آورده و تزئین کرده یا برش بزنید. اگر این استراحت را انجام ندهید، ممکن است که کیک ترک بخورد یا انسجامش را از دست بدهد.
مرحله پایانی: کیک اسفنجی را همان‌طور که گفتیم، می‌توانید به تنهایی و کنار چای هم سرو کنید. تزئینات ساده مانند پودر نارگیل یا پودر پسته نیز برای روی آن مناسب به نظر می‌رسند.

نکات تهیه کیک 4 نفره

  • اگر دوست داشتید که روی کیک اسفنجی را خامه بکشید، کافی است خامه را با پودر قند به نسبت دو به یک مخلوط کنید. سپس چند بار خامه را داخل فریزر گذاشته و دربیاورید و با همزن بزنید تا پف کند. نهایتا این خامه پفکی را روی کیک اسفنجی بکشید. همچنین بخوانید: طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی!
  • اگر دوست دارید از گاناش شکلاتی استفاده کنید، شکلات تخته‌ای را به نسبت دو به یک با خامه صبحانه مخلوط کرده و به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی داخل یک کاسه نشکن ریخته و روی حرارت غیر مستقیم کتری درحال جوش قرار دهید تا ذوب شود. سپس روی کیک اسفنجی خود بریزید.
  • مقدار کره و تخم مرغ را می‌توانید بیشتر کنید تا کیک اسفنجی‌تری داشته باشید. به طور معمولی هم کیک اسفنجی نسبت به کیک عادی از این دو بیشتر بهره می‌برد. 

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر به اندازه کافی لذت برده باشید. کافی است که یک بار این رسپی دقیق را استفاده کنید و طرز تهیه کیک برای 4 نفر را انجام دهید. آن وقت خواهید فهمید که انجام یک رسپی استاندارد و اصولی، چقدر لذت‌بخش است. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌شود به جای کره از روغن مایع استفاده کرد؟
بله، در آن صورت کیک تردتری خواهید داشت، اما میزان پف کیک پایین خواهد آمد.
چگونه رطوبت کیک اسفنجی را افزایش دهیم؟
هر کیکی باید به اصول خودش پخته شود. برای کیک مرطوب‌تر باید کیک خیس بپزید!
برای تهیه کیک حاضر از چه آردی استفاده کنیم؟
اکثر آردهای موسوم به سه صفر، شیرینی پزی و قنادی در ایران با کیفیتی شبیه به هم موجود هستند و مناسب این کار خواهند بود.