طرز تهیه کیک گردو و موز

طرز تهیه کیک گردو و موز

بسیاری از مردم هستند که همزمان به چند چیز خوشمزه علاقه دارند. این دسته از انسان‌ها همیشه سر انتخاب مواد خوراکی زجر می‌کشند. به این خاطر که قطعا یک انسان نه پول این را دارد که همزمان چند خوراکی بخرد و نه می‌تواند چند خوراکی را همزمان بخورد. جدای از اینکه قضیه اسراف هم وجود دارد که خوب نیست.
از دیرباز، یکی از راه‌های ساده‌ای که آشپزها و قنادها برای رفع این مشکل اندیشیده‌اند، ترکیب چند ماده غذایی با همدیگر است. به این وسیله است که شما می‌توانید چند مزه، چند عطر و رایحه و چند بافت غذایی مختلف را به صورت همزمان تجربه کنید و لذت ببرید. البته که چشیدن این چند ماده غذایی به صورت همزمان، اصولی را هم دارد. برای مثال باید از نظر بافت، طعم، مزه و حتی مزاجی، ماده‎های غذایی که ترکیب می‌شوند با همدیگر سازگار باشند.
یکی از این مواد غذایی در حوزه قنادی که خیلی هم لذت‌بخش است، کیک گردو و موز است. این کیک همزمان سفتی بافت گردو را با نرمی بافت موز تعدیل می‌کند. همچنین چربی گردو با فیبر موز منعطف می‌شود. مزه آجیلی گردو با شیرینی موز جور درمی‌آید و.... همه این ویژگی‌ها به ما پیشنهاد می‌کنند که حتما طرز تهیه کیک گردو و موز را یاد بگیریم.
جدای از همه توضیحاتی که دادیم، کیک گردو و موز ازنظر سلامتی نیز خیلی مفید به نظر می‌رسد. بنابراین بیایید تا درابتدا این کیک را ازنظر سلامتی و ویژگی‌های ارزش غذایی بررسی کنیم. سپس طرز تهیه کیک گردو و موز را به شما آموزش دهیم. پس اگر موافق این کار هستید، حتما تا انتهای مطلب حاضر با ما همراهی کنید.

ارزش غذایی کیک گردو و موز

حتما خودتان می‌دانید که کیک به هیچ عنوان خوراکی رژیمی‌ای نیست و حتی اگر زیاد مصرف شود، سالم هم نیست. زیرا مواد غذایی مانند تخم مرغ، شکر و روغن که خیلی برای بدن ما مفید نیستند، بیش از حد در کیک وجود دارند. اما کیک گردو و موز نسبت به اکثریت کیک‌های دنیا، وضعیت بهتری از نظر ارزش غذایی دارد. پس اگر بخواهیم یک کیک رژیمی یا سالم معرفی کنیم، می‌توانیم این کیک را (به نسبت کیک‌های معمول شکلاتی یا وانیلی)، کیکی مفید معرفی کنیم. یک وعده پر و پیمان از این کیک گردو و موز، ارزش غذایی زیر را خواهد داشت:
کالری: 460 کیلوکالری
کربوهیدرات: 69 گرم
پروتئین: 7 گرم
چربی: 18 گرم
چربی اشباع: 9 گرم
کلسترول: 74 میلی گرم
فیبر: 2 گرم
شکر: 42 گرم
کلسیم: 71 میلی گرم
البته اگر واقعا به کیک رژیمی علاقه دارید و نمی‌توانید کیک‌های عادی را مصرف کنید، باید سراغ کیکی بروید که بیش از این‌ها رژیمی باشد. پیشنهاد ما کیکی است که پیشتر در مطلبی مجزا تحت عنوان طرز تهیه کیک رژیمی آموزش داده بودیم.

طرز تهیه کیک گردو و موز

خواص غذایی کیک گردو و موز

  • بعید است که از خواص غذایی دو میوه گردو و موز خبردار نباشید. اما برای تاکید بیشتر می‌شود گفت که این خواص، جزو ویژگی‌های اصلی گردو و موز هستند:
  • موز و گردو منابع خوبی برای تامین انرژی بدن شما از راه سالم هستند. زیرا سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند که شما را تا زمان زیادی سرزنده نگه می‌دارد و انرژی بابت انجام کارهای مختلف را به شما خواهد داد.
  • موز و گردو، برای سلامت مغز شما و بهبود عملکرد آن بسیار مفید هستند. حافظه شما با مصرف این دو میوه بهتر کار می‌کند و در سنین بالاتر کمتر به آلزایمر دچار خواهید شد.
  • موز حاوی پتاسیم است و ضربان قلب و فشار خون شما را تنظیم خواهد کرد. گردو نیز اسیدهای آمینه‌ای دارد که باعث می‌شود کیک موز و گردو را کیکی خوب برای سلامت قلبی و عروقی فرض کنیم.
  • موز و گردو به دلیل ویتامین‌هایی که درخود دارند برای سلامت پوست شما خیلی مفید است و باعث می‌شود از پیری زودرس فرار کنید.
  • اگر سلامت روده برای شما مهم است، می‌توانید موز و گردو مصرف کنید. زیرا حجم فیبر و مواد مغذی دیگر این دو ماده باعث می‌شود که عمل هضم بهتر در بدن شما اتفاق بیفتد.
  • موز و گردو واقعا هم رژیمی هستند و به خصوص در ترکیب با همدیگر می‌توانند به دوری از چاقی و کاهش وزن کمک کنند.
  • موز و گردو باعث دوری شما از افسردگی خواهند شد. زیرا ترکیبات حاوی سروتونین دارند.

روش تهیه کیک گردو و موز 

حالا بعد از برشمردن این همه خواص، اگر دوست دارید بیایید تا طرز تهیه کیک گردو و موز را با هم مرور کنیم.
مواد اولیه لازم برای کیک گردو و موز:
آرد سفید شیرینی پزی: 250 گرم
شیر گاو تازه: 125 میلی لیتر
تخم مرغ متوسط: 2 عدد
شکر سفید: 125 گرم
کره در دمای اتاق: 125 گرم
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری
موز رسیده متوسط: 3 عدد
گردو خرد شده: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
این حجم از مواد اولیه برای مصرف کیک 4 الی 6 نفر مناسب است. البته شما خودتان بهتر تشخیص می‌دهید که مصرف هروعده از کیک خانواده یا دوستانتان در چه حدی است. پس بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. این کیک به سادگی هرچه تمام‌تر آماده می‌شود و زمان آماده‌سازی و پخت پایینی را دارد. به این ترتیب که حدود 15 الی 20 دقیقه به زمان آماده‌سازی و حدود 30 الی 40 دقیقه به زمان پخت احتیاج خواهد داشت. بنابراین انجام تمام مراحل کیک گردو و موز، نهایتا 1 ساعت وقت شما را خواهد گرفت. البته اگر از این هم کمتر وقت دارید، بهتر است که مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک فوری را مطالعه کنید. حالا اگر موافق هستید بیایید تا مراحل طرز تهیه کیک گردو و موز را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه کیک گردو و موز

دستور تهیه کیک گردو و موز

مرحله اول: قبل از انجام هر کاری، فر را روشن کنید تا به خوبی گرم شود. این یکی از کلیدهای اصلی در خوب شدن بافت هر کیک است. ضمنا این کار از نظر زمانی نیز شما را جلو خواهد انداخت. پس آن را نادیده نگیرید و فر را هم با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید.
مرحله دوم: حالا یک کاسه گود بردارید و تخم مرغ‌ها را داخلش بشکنید. بهتر است که تخم مرغ‌ها را از قبل از یخچال بیرون آورده باشید تا به دمای محیط رسیده باشند. این یکی از کلیدهای اصلی گرفته شدن بوی زهم تخم مرغ است. تخم مرغ‌ها را با یک همزن برقی آنقدر مخلوط کنید که به رنگی کرم و بافتی کشدار دست پیدا کنید.
مرحله سوم: موزها را داخل یک کاسه مجزا رنده کنید و یا با چنگال له کنید. بهتر است از موزهایی که کاملا رسیده باشند استفاده کنید تا به بافت بهتری از کیک گردو و موز برسید.
مرحله چهارم: شکر و پودر وانیل را نیز به تخم مرغ اضافه کنید و با دور تند همزن برقی مخلوط کنید تا کاملا حالت یکدست و پف داری پیدا کنند.
مرحله پنجم: کره را به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی داخل یک کاسه شیشه‌ای ریخته و روی حرارت غیر مستقیم کتری درحال جوش بگذارید تا کاملا آب شود. سپس کره را هم به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید و با دور تند هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. البته اگر دوست دارید که بافت کیک شما برشته‌تر شود، می‌توانید کره را با روغن مایع جایگزین کنید. اما کره مزه بهتری به کیک موز و گردو خواهد بخشید.
مرحله ششم: شیر را داخل مخلوط تخم مرغی بریزید اما دور همزن را به کند تغییر داده و صرفا درحدی که مواد با هم مخلوط شوند هم بزنید. هم زدن زیادی در این مرحله باعث خراب شدن بافت کیک شما خواهد شد. البته خراب شدن بافت کیک ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که در مطلب دلایل سفت شدن کیک برایتان توضیح داده بودیم.
مرحله هفتم: آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود بریزید. سپس این دو را به خوبی با همدیگر مخلوط کرده و با یک قاشق هم بزنید تا مخلوط این دو هوا بگیرد. این کار برای پف کردن کیک خیلی مناسب است. بعد از این کار هم مخلوط را 2 یا 3 بار از الک رد کنید. این کار هم گلوله‌های احتمالی آرد را می‌گیرد و هم باعث پف بیشتر خواهد شد.
مرحله هشتم: مخلوط آرد را به صورت مرحله به مرحله و آرام آرام به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. سپس هربار که مقداری آرد اضافه می‌کنید، کاسه را کج کرده و با یک لیسک به صورت دَورانی هم بزنید. در این مرحله برای هم زدن از همزن برقی استفاده نکنید.
مرحله نهم: در اواسط اضافه کردن آرد، موز و گردوهای ساطوری شده را هم اضافه کنید. سپس وقتی که بافت خمیر لطیف شد، هم زدن را متوقف کنید. این کیک خیلی به ورز دادن نیازی ندارد.
مرحله دهم: یک قالب کیک دلخواه انتخاب کنید. کف و دیواره آن را به خوبی چرب کنید و آردپاشی نمایید. البته می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. حالا خمیر کیک را داخل قالب بریزید. سپس روی خمیر را با لیسک و بدون فشار دادن کمی صاف کنید. درنهایت قالب را 2 یا 3 بار به آرامی روی میز کار بکوبید تا حفره احتمالی آن از بین برود.
مرحله یازدهم: قالب را در طبقه میانی فر که از پیش گرم شده است بگذارید. ابتدا 20 الی 30 دقیقه درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید. زیرا کیک شما خراب خواهد شد. بعد از گذشت این زمان می‌توانید درب فر را باز کرده و تست پختگی کیک را انجام دهید. به این ترتیب که یک خلال دندان را داخل بافت کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آوردن چیزی به کیک نچسبیده بود، یعنی که کیک شما به خوبی پخته است.
مرحله آخر از طرز تهیه کیک گردو و موز: بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید کیک شما پخته است، آن را از فر بیرون بیاورید. سپس حدود 5 دقیقه به قالب اجازه دهید تا کیک را ول کند. اگر قبل از این مدت کیک را بیرون بیاورید، امکان دارد که ترک بخورد یا انسجام بافتش را از دست بدهد. بعد از اتمام این مدت، کیک را از قالب بیرون بیاورید و برش بزنید. می‌توانید از انواع گزینه‌ها برای تزئین این کیک استفاده کنید. اما استفاده از پودر نارگیل، پودر پسته و خود گردو ساطوری شده بهتر هستند و توصیه می‌شوند. ضمنا اگر به گاناش شکلاتی علاقه دارید، مطلب طرز تهیه کیک قهوه را مطالعه کنید؛ زیرا در آنجا آموزشش را برایتان داده بودیم.

نکات مهم در تهیه کیک گردو و موز

اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای شیر از ماست استفاده کنید. صرفا توجه داشته باشید که باید از ماستی شیرین و غلیظ استفاده کنید که نه ترش باشد و نه آب داشته باشد. ماست یونانی همزده یا ماست چکیده شیرین گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند. ضمنا نسبت جایگزینی ماست با شیر، یکسان است. البته ما قبلا در مطلبی مجزا طرز تهیه کیک با ماست را برایتان آموزش داده بودیم.
اگر به ترکیب موز و گردو علاقه ندارید، می‌توانید گردو را با کشمش استفاده کنید. کیک گردویی و کشمشی یکی از نوستالژی‌های کودکی ماست که خیلی از مادران این مدل کیک را در خانه می‌پختند. طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی را هم مطالعه کنید.
اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای روغن مایع یا کره از روغن جامد هم استفاده کنید. روغن جامد نتیجه‌ای مابین این دو را به شما تحویل خواهد داد.

کلام آخر

امیدواریم از مطالعه مطلب طرز تهیه کیک گردو و موز لذت برده باشید. این کیک همزمان بافت نرم و تردی را به شما می‌دهد که خیلی بی‌نظیر است و در کمتر کیکی می‌توانید پیدایش کنید. بنابراین برای یک بار هم که شده این کیک را بپزید و به همراه خانواده در یک عصرانه تجربه‌اش کنید. پیشاپیش نوش جان شما و خانواده محترم!

سوالات متداول

آیا می‌شود به جای وانیل از کاکائو استفاده کرد؟
بله. برای این کار کافی است که وانیل را حذف کرده و به جای مقداری پودر کاکائو، آرد را کم کنید.
باید از چه آردی برای تهیه کیک گردو و موز استفاده کنیم؟
آرد شیرینی پزی که در ایران با نام‌های آرد سه صفر نیز به فروش می‌رسد گزینه مناسبی است.
کیک گردو و موز را با چه چیزی سرو کنیم؟
انواع دمنوش و قهوه برای سرو کنار این کیک مناسب هستند. اما قطعا چای چیز دیگری است و به ذائقه ایرانی نیز بیشتر می‌سازد.